Gaz
pedalı, hızlanma ve fren sorunları yüzünden 8 milyondan fazla aracını
geri çağırmak zorunda kalan Japon otomotiv devi Toyota sarsılan
prestijini ayağa kaldırmak için yeni taktikler geliştirmeye başladı.Şirket, müşterilerinin gözünde yerle bir olan imajını düzeltmek için
otomobillerine 10 yıla kadar uzayan garanti süresi vermeyi ve binlerce
dolarlık nakit indirim yapmayı planlıyor. Uzmanlara göre Toyota’nın
itibarını kurtarması için yapması gereken en önemli şey “agresif”
hareket etmek ve müşterilerinin etrafına koruyucu bir duvar ördüğünü
hissettirmek olacak. Bu tür nakit indirimler ya da garanti sürelerinin
uzatılması gibi teşvik edici adımlar sayesinde Toyota’nın müşterilerini
kaybetmekten kurtulabileceği düşünülüyor. Şirketin ABD’deki satışları
ise ocak ayında yüzde 16 düştü. Müşteriyi kaybetmeme planlarının
içeriğine ilişkin Toyota yetkilileri net bir açıklama yapmazken,
garanti ve nakit indirim planlarının mart ayından itibaren uygulamaya
girmesi bekleniyor. Şu anda Türkiye ve AB’de 3 yıl ya da 100 bin
kilometre olan garanti süresi istenirse belirli bir bedel karşılığında
5 yıla uzatılabiliyor. Toyota’nın ABD’de verdiği garanti süresi ise 3
ila 5 yıl ya da 36 ila 60 bin mil arasında değişiyor.
Hyundai de aynı yöntemi izlemişti Bloomberg’de dün yer alan bir habere göre benzer uygulamaları zamanında
başka otomobil üreticileri de yapmıştı. Örneğin Güney Koreli otomobil
devi Hyundai 1998 yılında müşterileri üzerinde dayanıklılık konusunda
bıraktığı kötü intibanın ardından araçları için 10 yıllık kullanım
garantisi vermeye başlamıştı. 2006 yılına gelindiğinde ise şirket
garanti süresinin dolmasının ardından bu süreyi 2 yıl daha uzatıp
2010’a çekeceğini söylemişti. Toyota, Türkiye’den de 57 bin 301 aracı
kampanya kapsamında gaz pedalına ilişkin sorun nedeniyle geri
çağırdığını açıklamıştı. Şirket dünyada en fazla satılan hibrid aracı
Prius dahil, bütün hibrid araçlarını da fren sorunu sebebiyle geçir
çağırmış durumda. Son olarak şirket haftasonunda ön aksta muhtemel
çatlak nedeniyle Kuzey Amerika’da 10 bin kadar dört çeker Tacoma model
pikap aracını geri çağıracağını açıkladı. Şirketin CEO’su Akio Toyoda
geri çağırmalara ilişkin “Müşterilerimizin canını sıktığımız için
üzgünüz” diyerek özür dilemiş, ancak özrü hem yetersiz hem de geç
bulunmuştu.