Çin'in efsanevi lideri Mao Zedung'un
talimatıyla 1953'te kurulan ve ilk Türk otomobili Devrim'e de esin
kaynağı olan otomobil markası FAW Türkiye pazarına iddialı bir giriş
yaptı. Çince 'Devrim' anlamına gelen JieFang modelinin de üreticisi olan
FAW Türk pazarında 4 ayrı ticari araçla pazar payı kapmaya çalışacak.
FAW'ın distribütörlüğünü üstlenen Komsan Otomotiv CEO'su Süheyl
Baybalı, "İlk etapta hafif ticari segmentteki araçlarıyla esnaf ve
KOBİ'leri hedefliyoruz. 12 bin 990 TL'den başlayan fiyatlarla satışa
sunulan Çinli FAW, kısa sürede hafif ticaride pazarın yarısına hakim
olacak" dedi. "4 farklı modelimiz satışa çıktı" diyen Baybalı, "Bu yılın
ikinci yarısından itibaren 750 araç satmayı planlıyoruz.
Gelecek yıl ise hedefimiz 1500 adet olacak. 2011 yılında SUV
modellerimiz de gelecek. Şu anda FAW'ın en Batı'daki ülkesiyiz. Türkiye
Çinli ortağımızın Avrupa'daki ilk pazarı. Bizimle Avrupa'ya açılmış
oldular" diye konuştu.
"PAZARDA REKABETFAW'ın Türkiye'de satışa çıkan tek ve çift kabin Pick-Up, Panel Van
ve City Van'dan oluşan 4 modelinin fiyatı 12 bin 990 TL ile 15 bin 800
TL arasında değişiyor. Komsan Otomotiv CEO'su Baybalı, KOBİ ve esnafı
hedef kitle olarak belirlediklerini kaydetti.
Mao Zedung'un Devrim'i
41 milyar dolarlık dev olduÇinli FAW'ın öyküsü aslında bizlere hiç de yabancı değil. Çin'in
efsanevi lideri Mao'nun 1954'te kimsenin yaşamadığı ıssız bir bölge olan
Changchun'u ziyaret etmesiyle başlıyor. Çin'de sosyalist devrimi yapan
Mao, sanayi devrimi için yerli bir otomobil üretme fikrini hayata
geçirmek için bu bölgeyi seçer. Kalanını FAW'ın Global Satış ve
Pazarlama Direktörü Qingxi Zhao anlatıyor: "Liderimiz Mao, otomobil
fabrikasının ıssız Changchun kentinde kurulmasını ister. 1953'te
fabrikanın temelleri atılır. Fabrikanın ismi de FAW yani First
Automotive Work olarak belirler.
1958'de ilk otomobil bantlardan çıkar. Mao, adını ise Jie- Fang
koyar. Yani Türkçe'siyle Devrim." Changchun, 'Devrim'in etkisiyle 8
milyonluk bir kente dönüşür. FAW ise 2004'te 1 milyon adetlik sınırı
aşan ilk Çinli marka olur ve geçen yılın rakamlarıyla 1 milyon 940 bin
adede ulaşır. Grubun toplam cirosu 41.1 milyar dolara çıkar ve dünyanın
en büyük 500 şirketi arasında 385'inci sıraya yükselir. 100 binden fazla
çalışanı, 8 bin Ar-Ge çalışanı olan FAW'ın Toyota, Mazda'da dahil
birçok markayla da ortak üretimi var.
Türk Devrim, tarihi eser
olarak sergileniyorÇinli Devrim, ilk Türk otomobili Devrim'e de esin kaynağı olur. Zaten
hikâyeler hemen hemen aynı. Türkiye'nin kendi otomobilini üreteceği
fikri ilk olarak dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel tarafından dile
getirilir. Gürsel'in talimatıyla 4.5 ay gibi kısa bir sürede üretimi
tamamlanan Türk Devrim'i 29 Ekim 1961'de Ankara'da halk önüne çıkar.
Cumhurbaşkanı Gürsel tanıtımını yapar ve arka koltuğuna biner.
Türk Devrim'in sadece 200 metre gittikten sonra benzini bittiği için
stop eder. Gürsel o ünlü lafı söyler: "Garp kafasıyla araba yaptık, Şark
kafasıyla benzin koymayı unuttuk." Çinli Devrim, dünyanın en büyük
markalarından biri olmak için hızla büyürken, Türk Devrim'i ise bugün
Eskişehir'de TÜLOMSAŞ Fabrikası'nda tarihi eser olarak sergileniyor.
Kerim Ülker - Sabah