Lexus, Kuzey
Amerika’da 1980′ler sonunda Mercedes-Benz ve BMW gibi prestijli Alman
markalarının hızla büyüyen ekonomiyle birlikte artan satış rakamlarıyla
rekabet edebilmek için Toyota tarafından geliştirilen bir proje.
Toyota’nın ABD ajansı Saatchi & Saatchi’nin de Team One adında ayrı
bir ajans kurarak destek verdiği projeyi kurucusu olan
Yoshio Ishizaka’dan dinlemeşansına erişmiştim. Lexus markası geçen 20 yıl içerisinde Alman premium
markalarının yanında kendine yer açmayı başardı. Hatta Toyota’nın ayrı
bir premium marka yaratıp başarılı olması üzerine ABD’de Honda Acura,
Nissan da Infinity markalarını lanse ettiler ve benzer başarılar elde
ettiler. Lexus 2005′te nihayet Japonya pazarına, 2008′de de Türkiye’ye
geldi.
Lexus markası altında bir süper spor otomobil geliştirme projesi de
2005 yılında Ocak ayında sergilenen LF-A konsepti ile ortaya çıktı.
Geçen 4 yıl içinde sergilene konsept araçta tasarım güncellemeleri
yapıldı ama projenin hayata geçişi hep ertelendi. 2009′a geldiğimizde
otomotiv endüstrisini ciddi şekilde vuran, Honda’nın F1′den
çekilmesine, markaların el değiştirmesine yol açan küresel finans krizi
patlamış ve Toyota gibi markalar da asıl yatırımlarının büyük bir
kısmını hibrit ve elektrikli modellere aktarmaya başlamışlardı. Tam bu
dönemde Toyota uzun bir dönem süren hızlı büyümesinin ardından ilk defa
küçülme ile karşılaşınca şirket CEO’su istifasını vermiş ve onyıllar
sonra Toyota’nın başına markanın kurucusu olan Toyoda ailesinden bir
üye geçmişti. Akio Toyoda’nın motor sporlarına ve performansa olan
tutkusu, belki de rafa kaldırılmasına kesin gözüyle bakılabilecek LFA
projesinin hayata geçmesindeki en önemli unsurdu.
Lexus LFA için
tamamen sıfırdan bir şasi ve yürüyen aksam geliştirildi. Aracın 4.8
litrelik V10 motoru 552hp güç üretiyor ve bu güç 6 ileri sequential bir
vites kutusuyla arka tekerleklere aktarılıyor.. Karbon-fiber gövdeye
sahip LFA 354lb-ft torku ve 9.000dd motor devriyle 0-100km hızlanmasını
3,7 saniyede gerçekleştirebiliyor. Aracın son hızı da 202mph (325km/s).
Bu değerler neredeyse
Ferrari 458 Italiaile aynı. Ferrari 458 Italia’nın yerini alacağı F430 modelinin ABD
fiyatı 170 bin dolardan başlarken Lexus’un yaklaşık 375.000 dolara
satılması biraz anlamsız olacak gibi. Fakat üretilecek model sayısı 500
ile sınırlı olacağı için bu parayı verecek olanlar mutlaka çıkacaktır.
Bu arada astronomik fiyatına rağmen Lexus’un satılacak her bir LFA
üzerinden zarar edeceği tahmin ediliyor. Zaten üreticinin bu modelden
asıl beklentisi imaj ve yepyeni performans üretim teknikleri.
Lexus LFA resmi internet sitesi:
http://www.lexus-lfa.com/