SİSLİ YOLDA ARABA NASIL KULLANILIR?İstanbullular
hafta sonundan bu yana güne sisle uyanıyor. Artan trafik kazalarına ve
sisli havanın birkaç gün daha devam edeceğine dikkat çeken uzmanlar,
sürücüleri duyarlı olmaları konusunda uyarıyor: "Aracınızın far ve stop
lambalarını kontrol edin, temizlemeden yola çıkmayın. Siste uzunları
yakmayın, diğer araçların uyarılarını duyabilmek için bir camınızı açık
tutun."
Kış günlerinde hava kirliliğiyle birleşen sis,
İstanbul'da görüş mesafesini birkaç metreye kadar düşürüyor. Sisli
havalarda araç kullanmak azami derecede bilgi ve beceri istiyor. Acemi
veya kurallara uymayan sürücüler sisli havalarda kazalara sebep oluyor.
Uzmanlar sisli havanın birkaç gün daha devam edeceğini hatırlatarak
trafik kazalarına karşı sürücülere önemli uyarılarda bulunuyor: "Sisli
havalarda şerit çizgilerine değil, yol kenarındaki işaretlere uyun.
Çünkü sisten görünmeyen çizgiler sürücüleri yanıltıp tehlikelere yol
açabilir. Şoför, sisli havada hem iyi görmeli hem de başkaları
tarafından iyi görülmelidir. Sise girildiğinde kısa huzmeli farların ve
ön sis farlarının yakılması gerekir. En çok yapılan yanlışlardan biri
de uzun farların yakılmasıdır. Uzunlar yakıldığında sisli bölge bir
ışık duvarı halinde gelir ve görüşü engeller."
Eski araçlarda
sis lambası bulunmadığına dikkat çeken Türkiye Fahri Trafik
Müfettişleri Derneği Başkanı Sami Güleçyüz, bu araçların flâşörlerini
yakmadan trafiğe çıkmaması gerektiğini belirtti. Sisin birkaç gün daha
etkili olacağını ifade eden Güleçyüz, "İstanbullu sürücüler mümkün
olduğunca TEM'i kullanmasın. Sisli havada bu yol çok tehlikeli oluyor.
Büyük çaplı kazaların çoğu da burada meydana geliyor." dedi.
Siste
sürücülerin yaptığı hatalardan birinin de tüm farları kapatıp sadece ön
sis lambalarıyla hareket etmek olduğunu dile getiren Güleçyüz, bu
durumda karşıdan gelen sürücülerin aracın boyutlarını tam olarak
göremediğini kaydetti. Hava ne kadar soğuk olursa olsun diğer araçların
uyarılarını duyabilmek için bir camın açık tutulması gerektiğini
hatırlatan Güleçyüz, şöyle devam etti: "Takip mesafesine dikkat etmek
çok önemli. Çünkü sis, su buharından oluştuğu için yolu ıslatır. Bu
yüzden fren mesafesi kuru zemine göre daha uzundur. Normalde saatte 100
kilometreyle giden bir araç fren yaptığında 44-50 metrede dururken
siste bu mesafe 100 metreye kadar çıkabilir. Siste takip mesafesi
artırılmalı. Mesela 60 km hızla giden bir taşıtın öndeki araçlarla
arasında hızı kadar yani 60 metre mesafe bulunmalı."