Eksantrik mili benzinli motorlarda silindirlerin üzerinde yeralan,
tahriğini krank milinden alan, emme ve egzost subaplarının açılıp
kapanmasını sağlayan mil. Bazı araba motorlarda bir, bazılarında iki
tane bulunur.
Eksantrik mili motorun en önemli parçalarından biri dir. Silindirlere
doğru zamanda istenilen miktarda hava girmesini ve atık gazın egzoza
aktarılmasını sağlmaktadır.
Hava filtresi ile içeri çekilen temiz hava motora ulaşırken ve
silindirlere yakıt pompalanırken, supapların ne zaman açılıp ne zaman
kapanacağına karar veren ise eksantrik mili dir. Eksantrik mili, bu
zamanlamayı bazen mekanik bazen de elektrohidrolik olarak yerine getiren
bir parça dır. Eksantrik milinin üzerinde bir insanın omurgasındaki
gibi çıkıntılara benzeyen çıkıntılar yeralır. Bu çıkıntılara kam
denilir. Eksantrik milinin diğer adıda kam mili dir. Eksantrik milinin
üzerinde yeralan ve belirli bir düzenle dizilen bu kamlar, supaplara
temas ederek onların yukarı aşağı hareket etmesini sağlıyor. Kamlar,
emme ve egzoz supaplarını ayrı ayrı hareket ettirip, aynı zamanda
pistonun hareketi ile de paralel çalışr. Piston aşağıya doğru harekete
geçtiği sırada emme supabını açan eksantrik mili, ateşleme için piston
yukarı doğru hareket ettiğinde her iki supabı da kapatır. Sıkıştırma
sonucunda ateşleme gerçekleşip tekrar aşağıya doğru hareket eden piston,
egzoz konumuna geçeceği zaman eksantrik mili egzoz supabını açar. Bu
döngü eksantrik mili ve motor çalıştığı sürece sürer.
Eksantrik mili gücünü bir kayış ya da zincirle motordan alır. Bu
şekilde oluşan yapı sonucunda eksantrik miline tahrik veren bağlantının
kopması durumunda motorda büyük hasar meydana gelir. Kayışın kopması
sonucu motor bir süre daha çalışmaya devam eder ama eksantrik mili dönme
yeteneğini yitirdiği için bazı supaplar açık kalır ve bu silindirdeki
piston, açık kalan supaplara çarparak eğilmelerine sebeb olur.