Yakın
zamana kadar makyajlı versiyonunu kullandığımız 131 serisi Fiat’ın en
çok talep gören otomobillerinden birisi olarak tarihe geçti. Yakın
zamana kadar makyajlı versiyonunu kullandığımız 131 serisi Fiat’ın en
çok talep gören otomobillerinden birisi olarak tarihe geçti.
İtalyan üretici ‘70’li yılların ortasında yaşlanan 125 serisi yerine
güçlü bir otomobil arıyordu. Özellikle Alman ve Fransız üreticilerin
atakları karşısında uzunca bir süre sessiz kalınmıştı. Mühendislik
ekibi ailelerin ihtiyaçlarına karışlık verebilecek bir bagaja ve geniş
bir kullanım alanına sahip 131 konsepti konusunda fikir birliğine
vardılar. Otomobil 1974 yılında üretim bantlarıyla tanıştı.
Beş kapılı ve station wagon versiyon ailelere hitap ederken, üç
kapılı karoser genç tüketiciler için özel donanımlarla hazırlanmıştı.
İlk
çıkan serinin kalbinde 1.3 ve 1.6 litrelik iki farklı benzinli motor
bulunuyordu. Arkadan itişli otomobilin iç mekanındaki tek dezavantaj
kuşkusuz şaft tüneliydi. Nitekim önden çekişli otomobillere kıyasla
arka koltuklarda üçüncü yolcunun konforunu etkileyen bir çıkıntı
bulunuyordu.
Bunun yanı sıra gösterge tablosu oldukça okunaklıydı. Kokpit
yapısı zamanın otomobillerine göre daha ergonomikti. 131 serisinin
kuşkusuz en güçlü olduğu noktalardan birisi de kalorifer sistemiydi.
’78 yılında seriye Supermirafiori eklendi. Performans modelleriyle nam
salan bu seride artık çift eksantrikli 2.0 litrelik benzinli bir motor
bulunuyordu. Supermirafiori diğer seriye göre lüks donanım
özellikleriyle dikkat çekiyordu. Bu lüks seriye bir sonraki yıl 2.0 ve
2.5 litrelik dizel motor seçenekleri eklendi. Hemen ardından 2.0
litrelik motorun turbo beslemesi versiyonu vizyona çıktı.
131 serisine yönelik bu performans çalışmaları Dünya Ralli
Şampiyonası’ndaki başarılarla destekleniyordu. Abarth tarafından
modifiye edilen 131 serisi ralli parkurlarında adeta başarıdan başarıya
koştu. İtalyan üretici 1977, 1978 ve 1980 yıllarında Alman pilot Walter
Röhrl ile üç şampiyonluk yaşadı.
Fiat gelişen Pazar ihtiyaçları doğrultusunda 1981 yılında
otomobili ciddi anlamda bir operasyondan geçirdi. ’82 yılında otomobil
İspanyol üretici Seat ile yapılan anlaşmalar çerçevesinde Seat 131
olarak İspanya’da üretilmeye başlandı. Sadece dört kapılı modeli hedef
alan bu ortaklık kısa süre sonra Seat 131 Station wagon ile büyüdü ve
bu versiyon İspanya’dan dünya ülkelerine ihraç edildi.
Türkiye, 131 serisini üreten diğer ülkelerden birisi oldu. Yapılan
lisans anlaşması çerçevesinde Tofaş Fiat 131’i Türkiye’de Murat 131 adı
altında, Şahin, Doğan ve Kartal gibi donanım ve karoser tipleriyle
üretti. 131 serisinin en uzun soluklu projesi Türkiye’de gerçekleşti.
131 serisinin İtalya’daki macerası ‘83 yılı sonunda bitti.
Serinin tüm versiyonlarının üretimi aynı anda durduruldu. 132 Argenta
modelinin üretim bantlarına girişiyle, ‘büyük aile otomobili’ olarak
anılan 131 serisi tarih sayfalarındaki yerini aldı.