Türkiyede DEVRİM ile başlayan yerli otomobil üretim macerasını
ANADOL STC 16 izlemişti bunları ETOX gibi bir kaç başarısız girişimde
takip etti ama umarız yerli üretim otomobil kervanına yeni katılan
SAZAN diğerleri gibi tarihin tozlu raflarında kalmaz. Tuzla
Tersanesi’nde faaliyet gösteren deniz savunma sanayi şirketi
Yonca-Onuk’un ortağı Ekber Onuk ve Renault Türkiye işbirliğiyle yapımı
süren Türkiye’nin en hızlı
otomobili Sazan’ın üretim projesinde, son aşamaya gelindi. Renault
Nissan’ın 3.5 litre V6 motoruyla saatte 300 kilometre hız yapacak
karbon fiber gövdeli Sazan’dan yılda sadece 5 adet üretilecek.
SAZAN, Dr.Ekber Onuk’un 1996 yılında bir trafik kazasında kaybettiği
oğlunun Saint Joseph lisesindeki takma adı ,SAZAN Uçak ve Uzay
Mühendisliği öğrencisi Kaan Onuk’un projesiymiş. Tıpkı Enzo Ferrari’nin
erkenden kaybettiği oğlu Alfredino’nun Vittorio Jano ile birlikte
geliştirdiği yeni V6 motor ve Yarış otomobili projesi gibi. Enzo
Ferrari, bu büyük kayıptan sonra yeni yarış otomobillerine ve sonra
çıkan 206GT Otomobillerine sevgili oğullarına evde hitap edildiği gibi
“Dino” adını vermiş ve onun imzasını markalaştırmıştı. Ekber Onuk’ta
benzer bir karar alarak oğullarının okul arkadaşları arasında lakabı
olan SAZAN’ı marka olarak seçmiş ve Kaan’ın el yazısıyla attığı sazan
imzasını otomobilin önüne gururla koymuş.
Onuk ve ekibi S56 adını verdiği, biraz daha halk tipi olacak aracın
geliştirmesine de devam ediyor. Clio ve Megane’ın 110 beygirlik 1.6
motoruna sahip olacak ve yıllık 50 adet üretilmesi planlanan S56’da
Porsche 356’dan ilham aldıklarını belirten Ekber Onuk, fiyatlar
konusunda 1 Sazan’ın, 6 adet S56 fiyatına bedel olacağını söyledi.
S56’nın tasarımını, 1972 ve 1975 yılları arasında üretilen Anadol’un
spor otomobili STC 16’nın yaratıcısı Eralp Noyan üstlendi.
Tasarımcılar beğendi..
Ekber Onuk, Sazan ve S56’nın geliştirilmesi aşamasında önce Tofaş,
Volkswagen ile birlikte çalıştıklarını, şimdi ise Nissan- Renault ile
yola devam ettiklerini söyledi. Onuk, şöyle devam etti: "Tofaş’ın eski
CEO’su Jan Nahum ile Anadol STC 16 projesinden tanışıklığımız
sayesinde, Sazan ve S56 için destekleri oldu. Volkswagen Grubunun
tasarım başkanlığını üstlenen Murat Günak geldi, araçları inceledi ve
çok beğendi. Bir süre de onlarla yürüdük. Ama Murat buradan ayrılınca
bir miktar durakladık. Nissan için geliştirdiğimiz Motali adlı tekne
sayesinde bugün Nissan Design Başkan Yardımcısı Alfonso Albaisa ile
tanışıklığımız olmuştu. Buna güvenerek Japonya’ya gittik ve konuştuk.
Bize destek vermeyi kabul ettiler ve bugün birlikte çalışıyoruz."
Gelelim bizim görüşlerimize, spor otomobil olarak fena değil tabi
bir çok spor otomobilden alıntılar yapılarak ortaya çıkmış gibi görünse
de bir bütün olarak bakıldığında benzersiz bir otomobil. Benzerliklere
gelirsek Ön tasarım TRV aynı zamanda büyük hava girişleri F430 ve cam
kabinli Pagani Zonda, profilden Spyker andırıyor. Birde bizim gözümüze
takılan seçilen jantların bu supercar için pek uygun
olmadığı ayrıca otomobilde yan aynaları göremiyoruz acaba bir kameramı
takılacak yoksa daha tasarım aşamasındamı bilemiyoruz, ama tabi
bunların düzeltilmesi çok basit bir işlem.