01: AMC Pacer
ABD’de
1970’lerde petrol sıkıntısı vardı ama Amerikalılar Cadillac
genişliğinden vazgeçemiyordu. American Motor tasarımcılarının tuhaf
çözümü, kompakt görünen, görece az benzin yakan ama Cadillac kadar
geniş Pacer oldu. Otomobilin ön yolcu kapısı sürücü kapısından 9cm daha
uzundu ve aracın toplam yüzeyinin yüzde 40 oranında cam olması ciddi
sorunlar yaratıyordu. 02: Yugo
Eski
Yugıoslavya yapımı Yugo, ABD pazarına 3,990 dolar fiyatla giriş yaptı.
Düşük gelirli Amerikalılar için nimet gibi görünen bu ürün, kısa süre
sonra çok popüler bir fıkra konusuydu. Çünkü yapım kalitesi oldukça
düşük, parça dayanıklılığı da neredeyse aylarla ölçülüyordu.03: Ford Pinto
Ciddi
bir yapım hatası sözkonusuydu ve Pinto’lar “yanma tehlikesi olan oto”
olarak halkın belleğine kazındı. Gazeteler alev almış Pinto
fotoğraflarının ve içinde ölen kişilerin akrabalarının peşinde
koşarken, art arda davalara hedef olan Ford Motor Co. 1976 ev sonrası
tüm modelleri piyasadan çekti.04: Pontiac Aztek
Aslında
motor ve aksam olarak hiç de başarısız olmayan ve kullananların sevdiği
Aztec, yine de bir tasarım faciası olarak yorumlandı. Otomobil
meraklıları Aztec’i o kadar “çirkin” buldu ki firma sadece 115,000
satıştan sonra onu satıştan çekerek yerine Torrent’i sürdü.05: Chevrolet Vega
General
Motors’ın kompakt oto pazarına girişi Vega ile oldu. Ancak firma “az
benzin harcayan otomobil” özelliğini nekadar vurgulasa da Vega halk
arasında “çok yağ tüketen canavar”olarak ün yaptı. Söylentiye göre
firma merkezindeki 15 kilometrelik kesintisiz bir pist sürüşünde
Vega’lardan biri resmen yağsız kalıp dökülmüştü.06: AMC Gremlin
Pacer
gibi Gremlin de AMC’nin cesur girişimlerindendi. Bu kez daha ufak
hacimli yapılan otomobil, tüm ciddi mekanik problemlerine ve acayip
tasarımına karşın 675 binlik bir satış rakamına ulaşabildi.07: Corvair
Motoru
arkada olan Corvair’in tasarımcıları, karizma itibarıyla Avrupalı
üreticilerle rekabeti hedefliyordu. Ancak süspansiyon sistemi ve motor
aksamı her hızda oldukça dengesiz ve tehlikeli bir sürüşe neden
oluyordu. İsim takmayı seven otomobil kritiklerinin Corvair’e
yakıştırdıkları sıfat “katil” oldu.08: AMC Matador
1974’te
Car&Driver dergisinin editörleri tarafından en stil sahibi otomobil
seçilse de, önceki tuhaf seleflerinden aksam ve mühendislik olarak pek
farkı yoktu, yani “eski teknoloji”ydi. Görünüşü sayesinde satışları bir
süre iyi gitti sonra kesildi.09: Edsel
Ford’un
1950’lerde Mercury ve Lincoln arasında bir yere konumlandırmak
istediği,“yenilik” iddiası olan, bir tuşla vites değiştirme gibi
özelliklerin bulunduğu Edsel, aslında fikir olarak iyiydi. Ancak
yaklaşan petrol sıkıntısı, pazarın daha kompakt otomobillere doğru
kaymaya başlaması ve firmanın bunları görememesi “benzin canavarı”
Edsel’i piyasadan sildi.10: Chevrolet Chevette
Küçük
ve ucuz Japon otomobillerinin Amerika kıyılarına yaklaşması karşısında
General Motors’un aldığı bir önlem Chevette. 1979 ve 1980’de ülkede en
çok satan otomobildi. Bugün ise dayanıksızlığı, yapımındaki
kalitesizlik ve güçsüz motoruyla hatırlanıyor. Üstelik ismini de
efsanevi Corvette’e benzetip prim yapmaya çalışmak ters tepmiş,
zihninde Corvette çağrışımıyla Chevette direksiyonuna oturan sürücü
otomobilden nefret etmişti.