Kara
Ulaştırması Genel Müdürlüğü, motorlu araçlarda kısa farlardan sonra
ayarsız uzun farları da “ağır kusur” olmaktan çıkardı. Bu kararla
yollarda yapılan denetimlerde ayarsız uzun far nedeniyle ceza
kesilemeyecek, araç muayenesinde engel çıkarılmayacak.
Ulaştırma
Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Nesip
Kemaloğlu, araç muayenesindeki kusurların derecelendirilmesi ile ilgili
tekrar bir çalışma yaptıklarını ve uzun farlardaki kusurların ağır
kusur olmaktan çıkartılarak hafif kusur kapsamına alındığını söyledi.
Araç
muayenelerindeki kusurları her hafta istatistiksel olarak
değerlendirdiklerini anlatan Kemaloğlu, konuyla ilgili şunları kaydetti:
“Araçlardaki
ağır kusurların yüzde 55-60'ını uzun farlarla ilgili kusurlar
oluşturuyordu. Bu konuyu tekrar gözden geçirdik ve trafik güvenliği
açısından uzun farlardaki kusurların çok olumsuz bir etki yarattığını
düşünmediğimiz için hafif kusur kapsamına aldık.
Uygulamadaki
kusur niteliklerini gelecek yıl tekrar değerlendirerek kusur
gruplarında yeni bir düzenleme yapmayı düşünüyoruz. Eskiden araç
muayeneleri ruhsat üzerinden sadece gözle yapılıyordu. Şu anda sistemde
her noktanın kontrol edildiği bir araç muayenesi söz konusu.”
“AB MEVZUATI İLE FARKLILIK YARATTI” İDDİASI
Araç
Muayenesi ve Fren Testleri konusunda Alman akreditasyon kurumu DAP ve
TÜRKAK'tan akredite FRENTEKNİK Şirket Müdürü Alpay Lök ise “kararı
doğru bulmadıklarını” söyledi. Lök, “Bu durum, farların servislerde
kontrolü gereğini ortadan kaldırmıştır. Farı ayarlanmamış araçlar
trafikte eskiden olduğu gibi tehlikeli olmaya devam edecek” iddiasında
bulundu.
Yeni düzenlemenin, “Ulusal Araç Mevzuatı”ndaki “ayarsız
uzun farların ağır kusur grubunda yer alması şeklindeki bir yanlışı
düzelttiğini, ancak kısa farlarla ilgili mevcut bir yanlışı
düzeltmediğini” savundu. Lök, “Son düzenleme daha hatalı bir sonuç
doğurmuştur. Çünkü 'ayarsız kısa far' ve 'ayarsız uzun far'ın hafif
kusur olmasıyla far kontrol ve ayar cihazı kullanılarak araçların
farlarının servislerde kontrolü gereği ortadan kalkmıştır” dedi.
Lök,
söz konusu düzenlemenin ardından “Far kontrol ve ayar cihazının da
kullanımına da gerek kalmayacağını” öne sürerek, “bu cihazların da atıl
duruma geleceği” görüşünü dile getirdi.
“Ayarsız kısa farların
ağır kusur kapsamına alınmamasıyla Ulusal Araç Muayene Mevzuatı'nın AB
Muayene Mevzuatı ile farklılık yarattığını” savunan Lök, muayeneden
“ayarsız farla geçen araçların, trafikte de eskiden olduğu gibi
tehlikeli olmaya devam edeceğini” iddia etti. Lök, uygulamanın araç
muayenesinin güvenli bir şekilde yapılması beklentilerini de boşa
çıkaracağını öne sürdü.
Kaynak: Gazetevatan