Geely firmasının küçük sınıftaki uygun fiyatlı sedan temsilcisi ECHO’yu
tanıtacağım. Test yazımı yazmadan önce Geely’nin resmi internet
sitesinden aldığım, üretici firma hakkında kısaca bilgi veren aşağıdaki
uzun paragrafı sizlerle paylaşmak istiyorum.
“1986
yılında kurulan Geely Holding Group, 20 yılı aşkın bir süredir,
otomobil, motorsiklet, otomobil motoru, şanzıman, otomobil elektronik
ve elektrik aksamı, otomobil parçaları ve eğitim konularında faaliyet
gösteriyor. 1997 yılında tam anlamıyla otomobil sektörüne adım atan
Geely Holding Group, çok hızlı bir gelişim sürecine girmiş ve Ar&Ge
çalışmalarına kendi öz varlıklarından 1 milyar 300 milyon Amerikan
dolarından fazla ödenek ayırmıştır. Geely Holding, 1997- 2002 yılları
arasında 5 yıl boyunca ulusal girişimler arasında ilk 500 firma içinde
yer almış olup, Çin’de üretim yapan en büyük özel sektör firmasıdır.
Ayrıca Geely, Çin’deki otomobil endüstrisinde en hızlı gelişim ve
büyüme gösteren marka ünvanına sahiptir. Hangzhou’da bulunan merkezi ile birlikte Linhai, Ningbo, Xiangtan, Cixi, Jinan, Lanzhou, Taizhou, Shangai ve yurtdışında Rusya, Ukrayna, Venezuela, Malezya ve Güney Afrika’da fabrikası bulunmaktadır. Bu fabrikalar, yıllık 300.000 otomobil, 400.000 motor ve 400.000 şanzıman üretim kapasitesine sahiptir.
Sadece Çin pazarında değil, uluslararası pazarlama yönünden de hızlı ve
güçlü ataklar yapan Geely, kurulduğu günden bugüne 23 farklı ülkeden
100’ün üzerinde distribütöre sahiptir. Geely Holding Group, Linhai’de
bulunan Geely Otomobil Araştırma Enstitüsünü faaliyete geçirmek için 50
milyon Amerikan doları değerinde yatırımda bulunmuştur yazalım
miktarında yatırımda bulunmuştur. Motor araştırmaları ve şanzıman
araştırmaları için Ningbo’da, elektrik ve elektronik araştırmalar için
Luqiao’da enstitüler açmıştır. Bu enstitülerde her yıl, 2-3 adet
tamamen yeni araba modeli ve motor modelleri ortaya çıkarılmaktadır.
Şirket bugüne kadar, 417 adet farklı patent edinmiştir ki bunların 42
tanesi için yeni icat patenti alınmıştır. Geely Grup, Ulusal Seviyede
Teknik Girişim Merkezi ve bölgesel seviyede "Yüksek Teknoloji Araştırma ve Geliştirme Merkezi" olarak kabul edilmektedir. Geely Holding Group, bu yatırımlarının yanısıra Beijing Geely Üniversitesi, Hainan Geely Sanya Fakültesi ve Linhai Zhejiang Geely Otomobil Teknisyeni Yüksek Okulu
gibi yüksek kalitede öğrenim veren 40.000’den fazla öğrenciye eğitim
veren okullar kurmuş ve bu faaliyetleri için yüz milyonlarca Amerikan
doları harcamıştır. Geely Holding Group’un, Çin’de yaklaşık
400 adet 4S mağazası, 500 servis merkezibulunmaktadır.”
Gelelim
test sürüşümüze… Anahtarı aldım, araca doğru ilerliyorum. Geely
firmasının hemen hemen her aracının tasarımında diğer markalardan
alıntılar yaptığını bildiğim halde bir anda şaşırdım. Karşımda eski
kasa bir Mercedes C serisi araç duruyor. Şaşkınlığım çabuk geçiyor.
Üstelik mutlu bile oluyorum… Çünkü bu kadar az bir paraya Mercedes
görünümlü bir sedana binmek hoş bir duygu. Aracın içine geçmeden bir de
arka tarafına bakayım diyorum, ve yine şaşırıyorum. Önden bakılınca
Mercedes C serisine benzeyen araç, arkadan bakıldığında tıpatıp eski
kasa Toyota Corolla Sedan’a benziyor. Az paraya iki farklı otomobilin
kombinasyonu… Kulağa epeyce hoş geliyor. Aslında üretici firmayı tebrik
etmek lazım, çünkü bu kadar ayrı telden çalan iki farklı aracı çok
başarılı şekilde sentezlemiş. İç mekana geçtiğimde beni ferah, bir o
kadar da renkleri sayesinde sıkıcı bir kokpit karşılıyor. Malzeme
kalitesi, aracın fiyatına oranla iyi olmasına rağmen yine de sert
yapısı sayesinde bozuk zeminlerde tıkırtı yapıyor. Ayrıca, şu an
ülkemizde satılan diğer Çin Markası olan Chery ile kıyaslandığında,
Geely’nin kullandığı malzemelerin kalitesi biraz daha düşük. Gösterge
paneli ele iyi oturan direksiyon tarafından perdelenmiyor, seçilen yazı
karakteri sayesinde her sürüşte net bir şekilde takip ediliyor. Ön
konsolun ortasında da sade bir yapı hüküm sürüyor. Her şey sürücünün
elinin altında. Müzik sisteminin kullanımı kolay, ses kalitesi yüksek.
Klima eksik olmasına rağmen, aracın havalandırma sistemi çok başarılı
çalışıyor. Ön ve arkada yeterli diz ve baş mesafesi sunan Echo aile
kullanımları için ideal. Yanal destekleri yetersiz olan ön koltuklar,
virajlarda güvensizlik yaratsa bile konfordan ödün vermiyor.
Kalkışlarda seri olan motor ara hızlanmalarda biraz yığılsa da aracı
zorlanmadan taşımayı başarıyor. Echo’da tercih edilen bu 1.3 litrelik
benzinli motor, hem vergi avantajı sağlıyor hem de ekonomik kullanıma
müsaade ediyor. Hafif hidrolik direksiyonun tepkileri gayet net.
Yumuşak bir debriyaja sahip olan araçta vites geçişleri biraz kemikli.
Şehir içi kullanımlarda ya da düşük hızlı kullanımlarda her şey 4/4’lük
iken, hız 130 km/h ye yaklaşınca aracın içersinde bir uğultu başlıyor.
Hiç şüphesiz ki bununa en temel sebebi üretim maliyetlerini düşürmek
için izolasyona yeterli önem verilmesidir.
Sonuç: Kısıtlı
bir bütçeniz var. Araba almak istiyorsunuz. Mantıken ilk seçeneğiniz
şöyle ikinci el kelepir bir araç aramak olacaktır. Aslında çoğunluğun
izlediği yöntem de bu oluyor. Oysa ki aynı fiyata 3 yıl 100.000 km
üretici garantisine, full donanıma sahip, şık görünümüyle temel
ihtiyaçlarınızın tümüne kolaylıkla cevap verebilen 0 km bir araç
alabilirsiniz. Bu son demiş olduğum tabii ki Çin Malı araçlar
hakkındaki önyargılarını yıkmış insanlar için geçerli. Uzun lafın
kısası, Geely Echo 4 kişilik bir ailenin bütün ihtiyaçlarına cevap
verebilen, ucuz ama başarılı bir araç.