Her geçen gün artan akaryakıt fiyatları ,
tüketicilerin otomobil sahibi olmasının önündeki en büyük engel. Litre
fiyatı 1.88 euroya ulaşan ve bu sayede Avrupa’daki liderliğini
pekiştiren Türkiye’de, otomobil alacak kadar parası
olanlar bile, yüksek akaryakıt fiyatları yüzünden iki kere düşünüyor.
Çünkü aracını ayda 1000 kilometre kullanan bir ailenin bile aylık yakıt
masrafı 350 liranın üzerine çıkabiliyor.
Her ne kadar otomotiv üreticileri benzinli modellerinde tüketim
değerlerini ortalamada 6 litreye kadar düşürse de, alırken 2-3 bin lira
daha pahalı olan dizel modellerin cimriliği ağır basıyor. 100
kilometrede benzinli bir aracı göre 2 litreye yakın tasarruf sağlayan
dizeller, ayrıca litre fiyatının da yaklaşık 40 kuruş ucuz
olmasıyla ekstra bir avantaja sahip. Benzinli modellerin en önemli kozu
birçok markanın isteğe bağlı sunduğu LPG seçeneğiyken, bu da pratikte
dizelin rahatlığını
sunmaktan uzak kalıyor.
DUR-KALKTA EK TASARRUF İstanbul gibi trafiğin yoğun olduğu şehirlerdeki dur kalk trafiği,
otomotiv üreticilerinin verdiği yakıt tüketimi değerlerini bir hayal
haline getirse de bu sorunun da üstesinden gelindi . Start&Stop
(çalıştır-durdur) sistemi adı verilen ve ülkemizde 3 markanın sunmaya
başladığı bu sistem, dizel modellerin yakıt tüketimini bile yüzde 15’e
varan oranda aşağı çekiyor. Araç trafikte durduğunda motorun kendi
kendine stop edilmesi esasına dayanan sistemle bazı markalar 100
kilometrede yakıt tüketimini normal bir dizele göre ortalamada 0.6
litreye kadar aşağı çekebiliyor.
100 KİLOMETREDE 3.9
LİTREBu sistemi Türkiye’de satışa sunan ilk marka Toyota. Marka Yaris’in
1.33 litrelik benzinli seçeneğinde Start&Stop’u sunuyor. Bu sistem
sayesinde yakıt tüketimi ortalamada 5.1 litreye kadar düşerek dizellere
ciddi bir alternatif haline geliyor.
Volvo, C30 ve S40 modellerinde Start&Stop sistemini sunuyor. 1.6
litrelik dizel motor seçeneğinde sunulan bu sistem, aracın ortalama
yakıt tüketimini 4.5 litreden 3.9 litreye indiriyor. Bu aynı zamanda C30
ve S40’ı Türkiye’de satılan en ekonomik dizeller yapıyor. Aynı şekilde
Fiat da Punto Evo’nun hem benzinli hem de dizel seçeneklerinde bu
sistemi opsiyonel olarak sunuyor. Dizel modelin 4.5 litrelik tüketimi
Start&Stop sistemi ile 4.1 litreye geriliyor.
HiBRiDLER 61 BiN LiRADAN
BAŞLIYORYakıt ekonomisi ve çevreye duyarlılığı ön planda tutanlar için başka
bir seçenek de hibrid modeller. Halihazırda Türkiye’de Toyota ve Honda
hibrid model sunuyor. Türkiye’de satışa sunulan ilk hibrid model olan
Honda Civic Hybrid, 1.3 litrelik (95 beygir) benzinli motor ve 20 beygir
güç üreten elektrikli motorla yol alıyor.
Aracın ortalama tüketimi 4.6 litre. Toyota ise Prius’ta 1.8 litrelik
(99 beygir) benzinli motor ve 82 beygirlik elektrik motoru kullanıyor.
Prius, 100 kilometrede ortalama 3.9 litrelik tüketimiyle en ekonomik
modeller arasında yer alıyor. Her iki araç da ekonomik olsa da satış
fiyatları tüketicileri düşündürecek cinsten. Civic Hybrid 60 bin 900
liradan satılırken Prius’un fiyatı 41 bin 800 eurodan (Yaklaşık 80 bin
600 lira) başlıyor.