Türkiye'de milli gelirin yaşam
standartlarının altında kalmasına rağmen lüks tüketime giren sıfır ve
ikinci el otomobil pazarı canlılılığından hiçbir şey yitirmedi.
Geçtiğimiz günlerde otomotivciler yeni araç alacak olanlara 3 ay
sonrasına gün verdiklerini açıkladılar. Bu da demek oluyor ki yoğun
talepten dolayı fabrikalar araç yetiştiremiyor veya Türkiye için ayrılan
kotanın dolmasından dolayı aylar sonrasına otomobil teslim tarihi
veriliyor.
ÖTV İNDİRİMİNDE DE
HİLEYE BAŞVURMUŞLARDI1 yıl önce kadar ÖTV indirimi ile beraber tüketicilere gemilerdeki
araçları satan otomotivciler, ÖTV indirimini fırsat bilip elindeki
araçlara plaka çıkartıp depolarında tuttular. ÖTV indiriminin bitmesiyle
beraber depolarındaki araçlara ÖTV farkını koyup tüketicilere yüksek
kârlarla sattılar.
TÜKETİCİYE YANSIYAN
ZARAR YÜZDE 11Bugün ise Avrupa'dan gelen ithal araçlarda otomotiv firmaları lehine
yine yüksek kârlar meydana geliyor. Neden olarak ise Euro'nun düşmesi.
İthalatçı firma aracın bedelini ödemek için, Euro'yu Türkiye'den alıp
aracın üretildiği fabrikaya Euro olarak ödüyor. Türkiye'den bugün 1.91
TL'ye aldığı Euro ile ticaret yapan otomotivciler, araç Türkiye'ye
geldiğinde Euro kurunu 2.15-2.20 TL olarak müşteriye yansıtıyor. Aradaki
yüzde 11'lik fark müşteriden fazlasıyla alınıyor. Bu da örnek vermek
gerekirse 40 bin TL'lik bir otomobilde 4.4 bin TL fazla para alınmasına
sebep oluyor.
HEM FAHİŞ FİYAT HEM 3 AY
BEKLEMEEuro'nun düşüşünden kaynaklanan sebeplerden dolayı fazla para veren
tüketici ayrıca aracın gelmesi için 3 ay bekliyor. Geçtiğimiz yıl ise
ÖTV indirimi sırasında araçlarına plaka çıkartıp saklayan firmalar hala
unutulmadı.
OTOMOBİL FİYATLARINI
KIRMIYORLAR Otomotiv firmaları Euro'nun düşmesine rağmen, arz ve talebin olduğu
noktada kendilerinden hiç ödün vermeden fiyatlarını sabit tutması
tüketicilerden haksız yere fazla para
almaları akıllarda soru işaretleri uyandırıyor.
Burak Taşçı - Habertürk