Toyota,
globalde Japonya, ABD, Kanada ve Avustralya'yı kapsayan yaklaşık 600 adet şarj
edilebilir hibrit (plug-in hybrid) aracını özel uygulamalarla devlet ve özel
sektörün kullanımına sunacağı programın
Avrupa ayağını Strazburg'da başlattı.
Dünyadaki hibrit araçların yüzde 80'ini
üreten ve bugüne kadar 2,3 milyonun
üzerinde hibrit otomobil satan Toyota,
Fransız enerji tedarikçisi EDF ve Strazburg
yerel yönetimi
ile iş birliği yaparak şarj edilebilir hibrit otomobili
Strazburg'da kullanıma sundu. Üç yıl devam
etmesi öngörülen proje kapsamında Toyota
tarafından yaklaşık 100 adet şarj edilebilir
hibrit araç devlet ve özel
sektöre uzun
dönemli kiralanacak, şehre kurulan özel şarj
istasyonları da kullanıma açılacak.
Projenin başlangıcı dolayısıyla düzenlenen basın toplantısında konuşan Toyota Motor
Corporation Başkan Yardımcısı Takeshi Uchiyamada, ulaşımda yakıt
çeşitliliğinin önemine işaret ederek, Toyota'nın geleceği hibrit
teknolojilerde gördüğünü söyledi.
Toyota'nın şarj edilebilir hibrit aracının
kişisel ulaşımda elektrik kullanımının artırılmasında elverişli bir yol olduğunu dile getiren Uchiyamada, müşteri
ihtiyaçları noktasında bunu kendilerine bir fırsat
olarak gördüklerini anlattı.
Toyota'nın hibrit teknolojisinin gerçekçi bir çözüm olduğunu
vurgulayan Uchiyamada, şarj edilebilir hibrit otomobilin
fiyatına ilişkin bir soru üzerine, şarj
edilebilir hibrit araçta kullanılan yeni pil teknolojisi gibi nedenlerden dolayı fiyatın mevcut hibrit otomobil
Prius'un bir miktar üzerinde olduğunu, ancak otomobilin
ticarileştirildiğinde müşterilerin bu otomobili
tercih etmeleri için
fiyatın benzer seviyede
olabileceğini söyledi. Uchiyamada, ancak bugün
fiyat konusunda
kesin bir bilgi vermesinin mümkün olmadığını
dile getirdi.
Uchiyamada, ''Toyota'nın son günlerde yaşadığı sıkıntılı döneme''
işaret eden bir
gazetecinin, yeni projeye ilişkin
sorusu üzerine ise, Toyota'nın uzun
yıllardan bu yana sıfır salımlı araçlar konusunda çalışmalarını
anımsattı.
Bugün Strazburg'da başlattıkları projenin
de bu bu stratejinin bir parçası olduğunu vurgulayan Uchiyamada, hibrit
otomobil çalışmalarının
uzun yıllara dayandığını anlattı.
Strazburg Belediye Başkanı Roland Ries ise Strazburg'un uzun yıllardır çevreci
yaklaşımları benimsediğini ifade ederek, kentin bu konudaki öncülüğüne
dikkati çekti. Ries, projenin doğru zamanda. doğru yerde doğru bir ortakla
gerçekleştiğini vurguladı.
-TOYOTA'NIN ŞARJ
EDİLEBİLİR OTOMOBİLİ...-Toplantıda verilen bilgiye göre, Toyota
tarafından yaklaşık 100 adet şarj
edilebilir hibrit aracın devlet ve özel sektöre uzun dönemli kiralandığı proje
kapsamında özel şarj istasyonları
da kullanıma açılacak.
Fransız Çevre ve Enerji
Yönetim
Kurumu ADEME'nin desteklediği bu uygulama ile
Toyota'nın hibrit teknolojisi sürdürülebilir ulaşımda yeni bir dönemin kapılarını da açacak.
Toyota'nın ''tam hibrit'' teknolojisi kullanılarak geliştirilen şarj edilebilir hibrit teknolojisi,
elektrikli araçlara giden yolda en etkin çözüm olarak dikkat çekerken, Toyota'nın bu projeyle plug-in hybrid araçları
bugünden kullanıma sunduğu ve inovatif
teknolojisiyle ulaşımda referans olmaya hazırlandığı ifade edildi.
Toyota'nın Fransız Enerji Tedarikçisi
EDF ile işbirliği 2007'de Fransa'da, 2008'de
ise İngiltere'de yol
testleri ile başladı.
Toyota, şarj edilebilir araçların
teknoloji ve performansını derinlemesine
incelemeyi ve daha geniş
kitlelerin kullanımına sunmayı hedeflerken,
şarj edilebilir araçların gelecekte yaygın ticari kullanımı öncesinde EDF
ise, farklı şarj altyapıları konusunda çalışarak müşteri geri bildirimlerini değerlendiriyor. ADEME de sıfır emisyon araç programı kapsamında Strazburg'da 3 yıl boyunca sürecek bu projeye
destek verecek.
Programın temel amacının günümüz çevre
problemlerine karşı çevreci ve ekonomik araçlar
sayesinde düşük maliyetli bir çözüm
sunabilmek olduğu belirtilirken, proje,
100 adet Toyota Prius plug-in hybrid aracın ve alternatif şarj noktası alt yapılarının
gerçek yaşam koşulları altında Strazburg ve
çevresinde testini kapsıyor.
Araçlar, Strazburg yerel yönetimi de dahil olmak üzere devlet ve özel sektör kuruluşlarına kiralanırken, uzun
dönem testlerinde, araçlar şehirde çeşitli
yerlere (kamuya ve iş ortaklarına ait otoparklar,
kamuya ait yollar) ve kullanıcıların
evlerine kurulan 150'den fazla özel şarj istasyonundan
elektrikle şarj edilecek.
EDF tarafından oluşturulan ve normal elektrik prizlerine benzerlikte
bir kullanım kolaylığına sahip inovatif
şarj istasyonları, 3G teknolojisi de
kullanılarak merkezi bir platformda izlenecek.
Bu sistem, istasyonların
anlık olarak izlenmesine imkan sağlayarak güvenlik
ve kullanılabilirlik açısından gerekli koşulları sağlarken, sürücülerin
günlük kullanım alışkanlıklarına ait verilerin toplanmasını ve izlenmesini de mümkün kılacak. Toplanan veriler hem
altyapı hem de ürün
geliştirme açısından projeye önemli bir bilgi kaynağı oluşturacak.
Toyota, plug-in hybrid özel uygulama projesini Almanya'da da EnBW (Energie
Baden-Württemberg AG, EDF Group) ile gerçekleştireceği işbirliği ile
devam ettirmeyi planlıyor. Almanya'daki özel uygulama projesi 10 şarj edilebilir aracın
kullanımını ve ilgili şarj altyapısının oluşturulmasını içeriyor.
-20
KİLOMETREYE KADAR PİL İLE KULLANIM-Şarj edilebilir hibrit araç, Toyota'nın
tam hibrit teknolojisini kullanırken, buna ek olarak
aracın pili standart bir elektrik prizi
kullanılarak şarj edilebiliyor.
20 kilometreye kadar olan mesafelerde elektrikli bir araç
gibi sessiz ve sıfır karbondioksit emisyonlu bir sürüş
sunan araç, uzun
mesafelerde ise, tam hibrit araç olarak kullanılarak düşük emisyon ve yakıt
tüketiminin yanı sıra sürüş konforu
sağlıyor.
Tam hibrit teknolojisinin kullanıldığı aracın
karbondioksit salımı 59 g/km iken, 100 kilometrede 2,6
litre yakıt tüketiyor. Elektrik prizinde 1,5 saatte şarj edilebilen otomobil ''EV'' modunda 100
kilometre hıza erişebiliyor.
Bünyesinde benzinli
motor,
elektrikli motor, jeneratör ve yüksek performanslı
lityum-iyon piller bulunduran araç, aynı zamanda Toyota'nın ilk lityum-iyon pillere sahip
tam hibrit aracı olma özelliğine
sahip bulunuyor. Sisteme entegre edilen
gezegen dişliye sahip şanzıman benzinli motor,
elektromotor ve jeneratör arasında geçişi sağlarken, üretilen güç E-CVT adı verilen şanzıman üzerinden
tekerleklere aktarılıyor.
Hibrit sistemin bir parçası olan sıralı
dört silindirli 1,8 litrelik VVT-i teknolojisine sahip benzinli motor 136 PS gücüyle
PHV'yi 11,4 saniyede 0'dan 100 km/s hıza ve 180 km/s
maksimum hıza ulaştırıyor. Böylece PHV alışagelmiş herhangi bir
hatchback otomobille paralel
bir performans sunuyor.
AA