Yaklaşık bir yıldır
Türkiye’de
yapacağı 500 milyon dolarlık yatırımı
konuşulan Çinli
otomotiv devi Chery, tüm
planlarını Sakarya’nın Karasu ilçesindeki
bataklık araziye göre yaptı. Liman sahasındaki 2 bin dönümlük arazi
Chery’ye, Ford yatırımı
gibi 49 yıllığına değil ‘süresiz’ verilecek. İller arasında rekabete neden olan yatırım
konusunda bilgi veren Mermerler Otomotiv Genel Müdürü
Murat Mermer, yatırımın gecikmesinde birçok
neden olduğunu belirterek arazinin mera alanından sanayi arazisine
dönüştürüldüğünü ve bu işlemlerin 8 ay
sürdüğünü belirtti.
MALİYE İLE YENİ
PAZARLIKLAR VAR2010 Pekin Uluslararası Otomotiv Fuarı
sırasında Chery Başkan Yardımcısı Zhou Biren ile birlikte soruları
yanıtlayan Mermer “Gecikmede en önemli unsur arsa oldu” dedi. Bundan
sonraki süreçte ÇED raporuyla ilgili çalışma
yapacaklarını anlatan Mermer “Tabii ÇED raporu ile de iş bitmiyor. ÇED raporunu alabilmek de 6 ile 8 ay
sürüyor. Olayı ciddi şekilde yürütüyoruz”
diye konuştu. Mermer, arsanın ortasında bataklık olması nedeniyle maliyette 150 milyon dolarlık artış yaşanacağını
belirterek bu konuda Maliye ile görüşmelerin sürdüğünü anlattı. Mermer “Son olarak
Sayın Babacan ile görüşüp konuyu gündeme
getirdiğimizde nihai kararın Maliye
Bakanı’nda olduğunu söyledi. Kendisiyle teşvik kanunuyla ilgili, özellikle de arsa dışında nelerin verilebileceği
konusunu görüştük” dedi.
B PLANIMIZ DA VARMermer “
Yatırım için düşünülen
Sakarya’daki arazide geçmiş yıllarda başka yabancı yatırımcılar
da yatırım yapmak istemiş ama ÇED raporuna
takıldıkları için yatırım başka illere
kaymış. Bu yatırım sürecini göz önünde
bulunduruyoruz. Aksaması durumunda bir B planımız da mevcut” dedi.
Fabrikanın 2 bin dönüm arazi üzerine kurulacağını anlatan Mermer,
arazinin liman gelişmesine uygun olması
gerektiğini, bu nedenle Karasu Limanı’nın önemli avantaj
sağladığını vurguladı.
‘Bu iş
yüzde bir milyon olacak’Yatırımın hangi ilden ziyade Türkiye’de
olup olmayacağının önem taşıdığını,
projenin gerçekleşmesi halinde Chery ile ortaklıklarının yüzde 50 olacağını
belirten Murat Mermer, şunları söyledi: “Yüzde bir milyon bu iş oluyor, bu konuda iddialı konuşuyorum. 2010 yılı teşvik yasası bitmeden bu projeyi gerçekleştirerek Türkiye
ekonomisine ivme kazandıracağız, tarihi
İpek Yolu’nu tekrar oluşturacağız.”
Biren: Gümrük birliği
bizim için avantajChery Başkan Yardımcısı Zhou Biren, fabrikanın Türkiye’de
kurulması halinde Chery’nin A3 ve G3 serisi otomobilleri
ile Rely’nin Türkiye’de üretileceğini
söyledi. Türkiye’nin, Chery için çok önemli
bir pazar olduğunu belirten Biren,“Türkiye’den
Avrupa’ya açılacağız. Türkiye en önemli
stratejik noktamız. Türkiye’deki yatırım için koşulların oluşması gerekiyor. Yatırımla ilgili son olarak bir fizibilite çalışması yapıyoruz”
dedi. Biren, Türkiye’nin gümrük birliğine
dahil olması ve lojistik maliyetinin diğer
ülkelere göre çok daha düşük olmasının kendileri için avantaj
olduğunu sözlerine ekledi.
Mermerler’e ‘en iyi satış ve tanıtım’ ödülüChery’nin, dünya çapında distribütörler
arasında yaptığı değerlendirmede ‘en iyi satış ve tanıtım’ ödülü Mermerler Otomotiv’e verildi. Ödülü, firma adına Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Yücel Mermer aldı.
Chery’nin ayrıca, distribütörleri arasında yıl
boyunca yaptığı performans
değerlendirmesinde Mermerler Otomotiv’den 4 personele ‘en iyi yedek parça’, ‘en iyi servis’, ‘en iyi garanti’ ve ‘en iyi teknik’
ödülü verildi.
Konya işçinin parasını 5 yıl ödemeyi önerdiMurat Mermer, Chery yatırımını çekmek
için yarışan illerden Konya’nın 5 sene işçinin parasını
ödemeyi teklif ettiğini söyledi.
Eskişehir’in ise bina, altyapı ve ucuz
elektrik önerdiğini anlatan Mermer “Fabrika kurulabilecek alternatif yerler arasında Sakarya dışında şu anda
gözüken Eskişehir var. Ayrıca Balıkesir ve
Mersin’den geldiler. Türkiye’nin hemen hemen
her yerinden birileri bu yatırımı kendi bölgelerine çekmek için uğraşıyor” dedi.
Yaşar Kızılbağ/Star