TwinAir
isimli bu motor, son dönemde sıkça
duyduğumuz "downsizing" ekolünün en iddialı örneği konumuna yerleşecek.
İtalyan
Fiat, 2 silindirli motoru
ilk kez 1936 yılında kullandı. Ardından Fiat 500, Saab 92, DAF 44,
Subaru 360 ve Citroen 2 CV gibi birçok küçük otomobilde
2
silindirli motorlar
görev yapmıştı. Ancak bunların bir kısmı motosiklet motorundan
ibaretti ve otomobilin tasarımına uygun 2 silindirli motorlar
oldukça azdı. Otomobiller için uzun süre raflara kalkan 2 silindirli
motorlar Fiat’ın TwinAir modeliyle
yeniden diriliyor.
FPT (Fiat Powertrain Technologies) tarafından geliştirilen TwinAir motor seri 2 silindirli
ve 4 zamanlı olmasının yanında turbo
besleme sistemine sahip. Düşük yakıt tüketimi ve emisyon salımı, daha fazla
verim,
yüksek güç gibi
son zamanlarda sürekli karşılaştığımız bu
özellikleri sunmak için geliştirilen TwinAir, 900 cc’lik silindir hacmiyle 85 HP güç
üreterek benzer güç sunan motorlara
göre yüzde 15 daha az yakıt tüketiyor.
4 silindirli motora
göre yüzde 10 daha hafi f olan TwinAir
motor yüzde 23 daha kısa bir
uzunluğa sahipken yakıt tüketiminde ise yüzde 30’a varan tasarruf
sağlıyor. CO2 salınımının 95 g/km’ye kadar düşmesini sağlayan TwinAir motor serisi Fiat’ın 1.2 lt’lik motoruna eşdeğer bir performans
sunuyor. MultiAir’deki gibi kısma valfi bulunmayan TwinAir’da hava-yakıt karışımı, doğrudan emme supapları aracılığıyla havayı ve yakıt
tüketimini denetleyen elektrohidrolik supapların kontrolüyle
yanma odalarına girer.
Bu
sistemde yapılan
kontrollü yanma sayesinde yakıt daha iyi atomize
edilerek yanar. MultiAir teknolojisi,
geliştirilmiş yanma kontrolü sayesinde
emisyon değerlerinin azaltılmasına yardımcı olurken bir yandan da hem gücü hem de torku arttırarak performansı
iyileştirmeye yardımcı olmasıyla farklılaşıyor. Bu sistemin
çalışmasında tüm akış ve yönetim ECU’nun kontrolünde yapılır.
2 silindirli bir motorun
en büyük sorunlarından biri olan titreşimi
çözmek için Fiat, krank milinin hareketini dengeleyen
bir mil kullandı. Bu mil, hareketini volan üzerinden alarak krankın
salınımını dengeliyor. Bu, tıpkı bir
kolunuzda yük varken diğerine de
farklı bir ağırlık almanıza benziyor.
Bu sayede 4 silindirli bir motor kadar titreşim meydana geliyor. 2 fazladan silindirden kurtulan bu motor
sayesinde
yakıt tüketimi ve emisyon gibi avantajların yanı sıra, küçülen motor boyutu sayesinde özellikle küçük otomobillerin iç mekanları için artık daha fazla
yer açılabilecek.
Otohaber Dergisi